פשע שנאה, מנשית זבדה
איך למחוק כתובות נאצה מהקיר והלבבות


13/12/2019, בוקר חדש הפציע מעל ישובי עמק יזרעאל. גשמי הברכה שירדו כל הלילה, לא הצליחו למחוק את כתובות הנאצה שרוססו אמש, בכפר מנשית זבדה שבלב העמק. הרוע לא נמחק בקלות וכך גם הבושה. תג מחיר עלוב של אנשים חורשי רע.

"במדעי החברה, פשע שנאה הוא פשע שמכוון כלפי הקורבנות על בסיס שנאה לקבוצה החברתית שאליה הקורבנות שייכים. בחירת הקורבנות מבוססת על הדעה הקדומה של הפושעים נגד הסטטוס החברתי, האמיתי או הנתפש, של הקורבנות. במילים אחרות, המניע העיקרי לפשע הוא שנאת קבוצה." ויקיפדיה 

פשע שנאה מנשית זבדה דצמבר2019

איך מוחקים את הכתובות האדומות? 
באינטרנט יש לא מעט ידע על הסרת גרפטי מקירות, כולו מתחיל פחות או יותר במשפט "לא קל להסיר גרפיטי מקיר...". מוצעים חומרים שונים, טכניקות מגוונות ובכלל... החברה העירונית מתמודדת במאה העשרים ואחד עם פרץ יצירתיות קירות בלתי נשלט של צעירים [בעיקר] שרואים בקירות משטחי ריסוס לגיטימיים לאמנות מחד ודעות פוליטיות מאידך.

הקושי במקרה הזה הוא אחר. הקושי במחיקת כתובת נאצה הוא רב הרבה יותר.
מילים, במיוחד מילים רעות וקשות ומלאות עויינות, אי אפשר למחוק באמת. 

דומה הדבר לשומה בפנים, המוסרת בהילוך חירוגי מוקפד ולמראית עיין היא כבר איננה, אלא שצלקת קטנה מזכירה לאדם יום יום שכאן, בדיוק כאן, הייתה השומה. וגם החברה, כל מי שראה אותה את השומה, לא ישכחנה והיא בגדר נעדרת נוכחת. כך גם עם כתובת הנאצה.

המילים האלו - "ערבים אויבים לגרש או להרוג" בפתח בית מגורים יפיפה, מעל שורת סוקולנטים מטופחים, או "מוחמד חזיר" בפאתי המסגד המקודש, שרוססו באדום ועוטרו בקפידה במגן דויד - כאילו יש משהו יהודי במהלך הדוחה הזה - גם אם ינוקו בחומרים רבים, ימחקו  בלחץ אויר והתזת-חול וויוסרו מהקיר לחלוטין, המילים האלו לא ימחקו מלב האנשים. הלב לא שוכח מילים של רוע.

אז מה עושים?
מפנימים את המסר! 

מפנימים את המסר שיש כאן אוייב שצריך למגר אותו!
אוייב אכזר שפועל להרוס כל חלקה טובה. אוייב שמונע מפחד מכל מה שאיננו הוא ושכמותו. אוייב בור שחושב שיש ליהודים איזו זכות יתרה פה. אוייב שיעשה הכל לחבל ברקמת החיים העדינה שלנו.
מול האוייב הזה עלינו לצאת. 

יחד, ערבים, בדויים ויהודים,
יוצאים למלחמה בדעות חשוכות השופטות אדם על פי מוצאו, דתו והגזע אליו הוא משתייך. הרואות קבוצות אתניות ולא פרטים, בני-אדם שווים.

יחד, מייצרים מרחבי מפגש חדשים בהם נולדות חברויות, נוצרים קשרי אנוש. מרחבים בהם אנשים מסתכלים לזה לזה בלבן של העיניים ולא באים כחולדות בחסות החשיכה עם מיכל צבע אדום ודוקרן.

יחד, בונים את הקיום המשותף המרתק והמעשיר שמזמנת לנו הארץ הזאת. 

יחד, מצביעים למי שצריך להצביע כדי שהאיש המסואב שמוביל את קו השינאה בביטויים מעוררי חלחלה יועף סופסוף מכסא המלוכה שלו, הוא ובני ביתו.

יחד, נמשיך לרקום פה חלום לחיים בצוותא ממקום של שכנות, אהבה וכבוד הדדיים.

13/12/2019
לראש הדף
תגובות
שם:
כתובת מייל:
captcha
לשליחת טלגרמה