תפארת. ניר שגב מתלבט את מי להזמין לסוכה?

... בעיני רוחי ראיתי מיניבוס עמוס נשים ואושפיזות ראויות עוצר בחריקת בלמים בפתח הסוכה וממנו יוצאות ובאות הנשים הראויות ועושות צדק היסטורי והילכתי באחת.

אספר כי אל המיניבוס שלי ביקשתי להכניס את וירג'יניה וולף והחדר משלה, את יעל רום הטייסת הראשונה, את פרופסור אליס שלווי תבדל"א, הגורו של המאבק לשיווין לנשים, את יוליה של רומיאו שהייתה מוכנה למות בשביל אהבה, את קים בסינג'ר המדהימה והלוהטת עדיין, את מישל אובמה המבריקה והנשיאה הבאה, את אנגלה מרקל המנהלת את העולם, את הדבורה מאיה ההרפתקנית שאינה פוחדת, את רוזה פארקס שסירבה לפנות כיסא לאדם לבן, את שרה גיבורת נילי, את בילבי זו "שאף אחד לא מחליט עליה", את החותרת מורן סמואל, את אורלי לוי אבקסיס ויעל גם.... ואפילו היו לי מחליפות והרכב שני  מאמנות ולהקת מעודדות ...לצערי, חוקי הפורמט לא אפשרו לי להתבשם בכל אלו וצריך הייתי להתכנס ולבחור אישה אחת שסיפורה או מעשיה הותירו אצלי חותם ראוי או כזה השווה הזמנה.

בימים האחרונים, בנוסעי  מצומת השומר לכיוון אלונים, איני יכול שלא להביט שמאלה לכיוון קריית חרושת, לעבר תלוליות העפר הענקיות של המשכו של כביש 6 הנערמות להן, לבנות מסיד. בין התלוליות ספון לו תל עתיק הנקרא "תל קשיש". על פי הסברה והממצאים בסמוך לו ולאורך צוואר הבקבוק של נחל קישון המוליך מעמק יזרעאל לעמק זבולון התנהל הקרב בין ברק בן אבינועם לבין סיסרא, מפקד צבאו של יבין מלך חצור.

כשהיינו ילדים בטבעון, בחוג לתנ"ך, סיפר לנו המורה כי שם בעמק ההוא פעלה גם יעל אשת חבר הקיני, לוחמת ללא חת, וממש שם בעמק, למרגלותינו, הרגה יעל את סיסרא במכת יתד לרקתו כאשר זה הסתנן לאוהלה, ובכך הטתה את כף המלחמה לטובת צבא ברק וגרמה לתבוסת צבא חצור, אף יותר משמרכבותיו בוססו בבוצת העמק...

uztziyyon — with mariko kakizakiבמשך שנים, כל אימת שרכבתי על סוסתי באזור זה ובסביבת "שייך אברייק", חיפשתי את המעיין בסמוך לו היה נטוע אוהלה, מנסה לדמיין את שהיה, איך נראתה, מה לבשה, מחפש עדויות כלשהן לנוכחותה של יעל בעמק. היא הייתה עבורי גיבורה לא פחות מ"השומר" אלכסנדר זייד שפסלו משקיף עד היום על אותו העמק. פסלו מוחשי וסיפורו עדיין טרי, אפילו את נכדיו אני מכיר ואילו היא...כמו נשאה הרוח, מותירה לי שובל דמיון לא פתור.

יעל הייתה לאורך ההיסטוריה דמות שנויה במחלוקת. פרשני חז"ל והתלמוד פרשו את מעשיה ונתנו בהם סימנים שונים, החל מתיאור של פיתוי על רקע מיני בו השתמשה מול סיסרא ובהמשך מתן לגיטימציה והכשר להתנהגות שכזו לטובת ההכרעה המתבקשת. לבסוף, כך נדמה, התבסס מקומה של יעל כלוחמת מובילה בשירותה של המצביאה דבורה. 
ההיסטוריה סיפרה כי בעקבות מותו של סיסרא, נסוג צבא חצור והארץ שקטה במשך ארבעים שנים. רק עובדה זו עבורי הינה עובדה מרצה ומספקת. "ושקטה הארץ"... מי ייתן ואצלנו , בחיינו,  תשקוט הארץ לארבעים שנים. אישה אשר הצליחה להשפיע על מהלך מלחמתי במהלך של "קפד ראשו של נחש האויב" ובכך השפיעה על תוצאות הקרב, הניצחון והשקט שבא אחריו - היא ללא ספק דמות ראויה להערצה.

בואי יעל, אישה ראויה, היכנסי בבקשה אל הסוכה והנעימי לנו המפגש.  

חג שמח !   


ספירת תפארתהיא הספירה המכילה את החסד והגבורה, ומהווה פשרה בין נתינה מוחלטת לבין הגבלה. ההרמוניה שאותה היא מביאה היא שהופכת אותה ל"תפארת"- יופי. שם אחר הנוסף לה בעקבות זאת הוא "אמת", בתור המיצוע שבין החסד לדין. שם אחר שניתן לספירה זו הוא "רחמים"...בנפש האדם ספירה זו מתארת התנהגות על פי צרכיו של האחר ונתינה באופן מוגבל, אך מתחשב. הספירה מחוברת לדמותו של יעקוב.  [ ויקיפדיה]


ניר שגב

ניר שגב

בן העמק , גר בגליל. שנים הרבה
שוזר סיפורים אנשים ומראות.

ilanir1@netvision.net.il
לראש הדף
תגובות
שם:
כתובת מייל:
captcha
לשליחת טלגרמה
‏ניר שגב, כתבת כל כך יפה. לא בתפארת מליצה, אבל בתפארת הגשה. עשית לנו "טיול" בן-יום, כאן בעמק רחב הידיים,קרוב לכולנו,סיפור עתיק על גבורתה של אישה , וכמה גדולה התפילה שעוד כמוה, כל הוירג'יניות,המישליות, והאינדירות, יצליחו ליצור את הנס של "ותשקוט הארץ..... תודה וחג שמח. ‏ציפי בנציון ‏@ 18 אוק 2016 23:15
‏ניר היקר קראתי בעינין רב את דבריך-- קרית חרושת מזוהה לא נכון- בטעות. מקומה האמיתי מתחת לישוב קציר. מציעה לך לקרוא את ספרו של אדם זרטל- סודו של סיסרא. מרתק. ‏יעל ניצן ‏@ 18 אוק 2016 19:48
‏מרתק. גם אצלי יש איזו אמביוולנטיות לא פתורה בקשר ליעל... חג שמח ‏נעמה מגריל ‏@ 17 אוק 2016 09:19