ערבי תרבות עברית "ניגון הלב"

קהילת "ניגון הלב", מקיימת שיגרה של ערבי שבת וחג הבנויה ברובה על שירה ולכן אין פלא שהערב השנתי של הקהילה נסוב תמיד סביב שירה, שירה ישראלית 'כמו פעם'. את סיפורי החיים של אלכסנדר פן, לאה גולדברג, נתן אלתרמן, אברהם חלפי או שלונסקי כותב, שוזר ומספר ד"ר מוטי זעירא. בין ביוגרפיה, הסטוריה ישראלית ואנקדוטות, מופיעים זמרי הקהילה בביצועים נוסטלגיים מלווים במעצבי במה, נגנים, שחקנים, ומפיקים...כולם חברי הקהילה. ההפקה השנתית, היא גם ערב גיוס המשאבים של הקהילה.

ערב לאה גולדברג, צילום אלון תלמי
המשוררים אל חייהם הצצנו עד כה חלקו שולחן קבוע, החליפו נשים וגברים, רבו והשלימו, חגגו והתאבלו והכל תוך כתיבת שירה, עיתונות, ספרות ועוד... הם התנהלו באופן שאנו יכולים לקרוא לו היום "קהילתי".

הפקה קהילתית היא עניין מורכב ורווי רגישויות. הקהילה רוויית כשרונות ויכולות, אנשים שרים, מנגנים, מציירים, משחקים ומצחיקים. ערבי הזמר העברי פונים לקהל הרחב ולכן נדרשת הקפדה על הבחירות, האסטתיקה, המינונים תוך שמירה על רגשות חברים מן הקהילה מחד והקהל הצופה מאידך. 

בתוך כך אין ארוע קהילתי גדול וחשוב ומגבש כערבים אלו. החזרות מתחילות בבתים פרטיים, אי שם בשעות ערב מאוחרות כשהזמרים והנגנים חוזרים איש איש מעבודתו, מתפנים מחובות משפחתיים ומתכנסים בעיניים טרוטות ושמחה גדולה.

חברי הקהילה, שמופיעים על הבמה אינם זמרים מקצועיים, אבל ההתיחסות והמחוייבות למופע ממלאים את כולם בתחושה של עשייה ויצירה אמנותית. החברים נהנים מהכנסת אורחים מפנקת ותומכת בזמן החזרות מלווים במפיק מוסיקאלי, מעבד ונגנים כדי להכין את הביצוע   הטוב ביותר. 

במהלך השנים בהם הפקנו ערבים אלו התמודדנו רבות בשאלת עיצוב הבמה. חבורת המשוררים בהם עסקנו חייתה פחות או יותר באותן שנים, חלקה את אותו שולחן, באותו בית קפה...ואנחנו, אנחנו רצינו ליצור חוויה חדשה, במה אחרת ושונה.
כשהופק ערב "היה רע לתפארת" על חיי אלכסנדר פן, עיצבנו את חדר העבודה של המשורר. הבמה של ערב לאה גולדברג "כאור בשולי הענן" הראתה את חזית הבית ברחוב ארנון, שולחן בית הקפה השכונתי מכוסה וילון אשר מאחוריו נראתה לפרקים צללית אשה. 
ערב נתן אלתרמן, צילום אלון תלמי"פתאומית לעד" כתב נתן אלתרמן ואנו, חברי צוות התפאורה של הערב, הקמנו על הבמה רחוב, עמוד של מודעות משוחזרות ומרפסת למספר...וכשהגענו לאברהם חלפי "יש אשר שקטים הם השמים" העברנו את אחורי הקלעים, את חדר ההלבשה של התאטרון, לקידמת הבמה כולל מלבישה שעבדה כל הערב מול הקהל, מגהצת במרץ ומאבזרת את המופיעים. ערב נתן אלתרמן, צילום אלון תלמי














ומה השנה? איך תראה הבמה של אברהם שלונסקי ??
ומה השירים שיושרו במופע ???
אם תגיעו...תדעו! ותהנו!! 

 

לראש הדף