על סיפו של ערב חג, כשהשולחן הארוך כבר עומד ערוך חלקית והמטבח מלא עדיין בכלי בישול המשוועים לשוטף, אני מתפנה לרגע כדי לאחל 'חג שמח', אמיתי ומכל הלב, ולשתף בכמה מחשבות שבין חול לקודש. זו השנה השלישית ברציפות שליל הסדר נערך אצלנו. מי שמכיר אותי יודע שהעניין עצמו בא לי בקלות יחסית ואיננו מלווה בלחץ או בלבול אלא שמשהו אחר מחלחל ולא מרפה, האחריות.
על מי שמארחים ועורכים סדר חלה אחריות של העברת מסורת הדורות דרך שבירתה, דרך מציאת עניין מחודש שיתפוס את כל הגילאים השונים הישובים לשולחן החג והכוונות שמשהו מתכני החג ישתרש עמוק ויישאר במחשבותיהם, בליבם...
בפסח אחגוג לאתר idits יומולדת שנה. שנה שהפלטפורמה הזו מאפשרת לי חיבור אחר לאנשים לא מעטים דרך כתיבה, צילום, דיבור אישי דרך המסך. אחד הפוסטים הראשונים ששלחתי בפלטפורמה הזו נקרא סודות למסדרי הסדר ובו הצעתי לבחור נושא מוביל ל"ליל הסדר". השנה בחרתי כנושא את תקציר הקושיות "מה נשתנה?" והזמנתי את באי הסדר להקדיש מחשבה מוקדמת לשאלה. מה נשתנה בחיינו? מה היינו רוצים שישתנה?
אחד התחומים בהם אני מרגישה שקרה דבר ויש התחלה של שינוי הוא בכנסת ישראל שהושבעה לפני רגע. הפעם, כך נדמה לי, חדרו לכתלי המשכן ההוא צעירים רבים, חלקם בגיל וחלקם ברוח, שעשייה ויזמות חברתית אינן מילים זרות לאג'נדה שלהן, שלהם. אנשים, ממפלגות שונות, היכולים להוות לנו ולילדינו מופת ודוגמה. יש בהם שסיפור חייהם מכיל את הדרך הארוכה והקשה שעברו כדי להגיע לרגע הזה כקארין אלהרר, פנינה תמנו-שטה ויואל רזבוזוב. אחרים רגשו אותי בנאומי הפתיחה שלהם כשסימנו את הקווים שינחו את דרכם הציבורית כמירב מיכאלי, רות קלדרון או איציק שמולי. ולצידם אנשים, כמו הרב שי פירון שעומד להיות שר החינוך בממשלה הקרובה, שמעשיהם ואורח חיים עומדים כמודל.
מה נשתנה? השבוע קיבלתי קריאה נואשת מנחום, חברי לקהילת ניגון הלב, לגבי משפחה חד הורית החיה בדלות והרס. "אולי אפשר לשפץ, לעזור קצת בתנאים הבסיסיים?" הציע נחום, סגרנו שנעשה ככל יכולתנו מיד אחרי החג...ובמקביל ברדיו סיפר הקרין בקול לקוני על אשה ממוצא לטבי שהצליחה סופסוף להוציא מחייה את הבעל הישראלי המכה שלה והיא תגורש ללטביה משום שנקבע כי "אין לה זיקה" לארץ שלנו, לארץ ישראל.
מה נשתנה? השתנתה תפיסתי על יכולתו של היחיד לשנות מציאות ואין כמו סיפורו ליל הסדר להזכיר לנו זאת: אמנם משה הוא הדמות המרכזית שמובילה את נרטיב ההמלטות מזרועות פרעה הצורר הרשע אבל לצידו ובעברו דמויות רבות, בהן לא מעט נשים - אימו, אחותו ובת פרעה - שמוכיחות שוב ושוב איך שיקול דעת, אומץ לב וחכמת הלב יכולים לשנות מציאות לא רק של משפחה אחת אלא של עם שלם.
מה נשתנה? אם אמותינו ואבותינו האלו יהיו לנו למודל והח"כים הצעירים יתוו דרך חברתית וצודקת יותר, זו הרואה את האחר על מגוון צבעיו ומיניו ומגדריו, אם ככה נלך בין הלילה הזה ל"סדר" הבא, דיינו!
"ב וַתַּהַר הָאִשָּׁה, וַתֵּלֶד בֵּן; וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי-טוֹב הוּא, וַתִּצְפְּנֵהוּ שְׁלֹשָׁה יְרָחִים. ג וְלֹא-יָכְלָה עוֹד, הַצְּפִינוֹ, וַתִּקַּח-לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא, וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת; וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת-הַיֶּלֶד, וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל-שְׂפַת הַיְאֹר. ד וַתֵּתַצַּב אֲחֹתוֹ, מֵרָחֹק, לְדֵעָה, מַה-יֵּעָשֶׂה לוֹ. הוַתֵּרֶד בַּת-פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל-הַיְאֹר, וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל-יַד הַיְאֹר; וַתֵּרֶא אֶת-הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף, וַתִּשְׁלַח אֶת-אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ. ו וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת-הַיֶּלֶד, וְהִנֵּה-נַעַר בֹּכֶה; וַתַּחְמֹל עָלָיו--וַתֹּאמֶר, מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה. ז וַתֹּאמֶר אֲחֹתוֹ, אֶל-בַּת-פַּרְעֹה, הַאֵלֵךְ וְקָרָאתִי לָךְ אִשָּׁה מֵינֶקֶת, מִן הָעִבְרִיֹּת; וְתֵינִק לָךְ, אֶת-הַיָּלֶד. ח וַתֹּאמֶר-לָהּ בַּת-פַּרְעֹה, לֵכִי; וַתֵּלֶךְ, הָעַלְמָה, וַתִּקְרָא, אֶת-אֵם הַיָּלֶד. ט וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת-פַּרְעֹה, הֵילִיכִי אֶת-הַיֶּלֶד הַזֶּה וְהֵינִקִהוּ לִי, וַאֲנִי, אֶתֵּן אֶת-שְׂכָרֵךְ; וַתִּקַּח הָאִשָּׁה הַיֶּלֶד, וַתְּנִיקֵהוּ. י וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד, וַתְּבִאֵהוּ לְבַת-פַּרְעֹה, וַיְהִי-לָהּ, לְבֵן; וַתִּקְרָא שְׁמוֹ, מֹשֶׁה, וַתֹּאמֶר, כִּי מִן-הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ"
שמות ב'
ואולי צריך היה לשאול "מה נשנה?"
בפסח אחגוג לאתר idits יומולדת שנה. שנה שהפלטפורמה הזו מאפשרת לי חיבור אחר לאנשים לא מעטים דרך כתיבה, צילום, דיבור אישי דרך המסך. אחד הפוסטים הראשונים ששלחתי בפלטפורמה הזו נקרא סודות למסדרי הסדר ובו הצעתי לבחור נושא מוביל ל"ליל הסדר". השנה בחרתי כנושא את תקציר הקושיות "מה נשתנה?" והזמנתי את באי הסדר להקדיש מחשבה מוקדמת לשאלה. מה נשתנה בחיינו? מה היינו רוצים שישתנה?
אחד התחומים בהם אני מרגישה שקרה דבר ויש התחלה של שינוי הוא בכנסת ישראל שהושבעה לפני רגע. הפעם, כך נדמה לי, חדרו לכתלי המשכן ההוא צעירים רבים, חלקם בגיל וחלקם ברוח, שעשייה ויזמות חברתית אינן מילים זרות לאג'נדה שלהן, שלהם. אנשים, ממפלגות שונות, היכולים להוות לנו ולילדינו מופת ודוגמה. יש בהם שסיפור חייהם מכיל את הדרך הארוכה והקשה שעברו כדי להגיע לרגע הזה כקארין אלהרר, פנינה תמנו-שטה ויואל רזבוזוב. אחרים רגשו אותי בנאומי הפתיחה שלהם כשסימנו את הקווים שינחו את דרכם הציבורית כמירב מיכאלי, רות קלדרון או איציק שמולי. ולצידם אנשים, כמו הרב שי פירון שעומד להיות שר החינוך בממשלה הקרובה, שמעשיהם ואורח חיים עומדים כמודל.
מה נשתנה? השבוע קיבלתי קריאה נואשת מנחום, חברי לקהילת ניגון הלב, לגבי משפחה חד הורית החיה בדלות והרס. "אולי אפשר לשפץ, לעזור קצת בתנאים הבסיסיים?" הציע נחום, סגרנו שנעשה ככל יכולתנו מיד אחרי החג...ובמקביל ברדיו סיפר הקרין בקול לקוני על אשה ממוצא לטבי שהצליחה סופסוף להוציא מחייה את הבעל הישראלי המכה שלה והיא תגורש ללטביה משום שנקבע כי "אין לה זיקה" לארץ שלנו, לארץ ישראל.
מה נשתנה? השתנתה תפיסתי על יכולתו של היחיד לשנות מציאות ואין כמו סיפורו ליל הסדר להזכיר לנו זאת: אמנם משה הוא הדמות המרכזית שמובילה את נרטיב ההמלטות מזרועות פרעה הצורר הרשע אבל לצידו ובעברו דמויות רבות, בהן לא מעט נשים - אימו, אחותו ובת פרעה - שמוכיחות שוב ושוב איך שיקול דעת, אומץ לב וחכמת הלב יכולים לשנות מציאות לא רק של משפחה אחת אלא של עם שלם.
מה נשתנה? אם אמותינו ואבותינו האלו יהיו לנו למודל והח"כים הצעירים יתוו דרך חברתית וצודקת יותר, זו הרואה את האחר על מגוון צבעיו ומיניו ומגדריו, אם ככה נלך בין הלילה הזה ל"סדר" הבא, דיינו!
"ב וַתַּהַר הָאִשָּׁה, וַתֵּלֶד בֵּן; וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי-טוֹב הוּא, וַתִּצְפְּנֵהוּ שְׁלֹשָׁה יְרָחִים. ג וְלֹא-יָכְלָה עוֹד, הַצְּפִינוֹ, וַתִּקַּח-לוֹ תֵּבַת גֹּמֶא, וַתַּחְמְרָה בַחֵמָר וּבַזָּפֶת; וַתָּשֶׂם בָּהּ אֶת-הַיֶּלֶד, וַתָּשֶׂם בַּסּוּף עַל-שְׂפַת הַיְאֹר. ד וַתֵּתַצַּב אֲחֹתוֹ, מֵרָחֹק, לְדֵעָה, מַה-יֵּעָשֶׂה לוֹ. הוַתֵּרֶד בַּת-פַּרְעֹה לִרְחֹץ עַל-הַיְאֹר, וְנַעֲרֹתֶיהָ הֹלְכֹת עַל-יַד הַיְאֹר; וַתֵּרֶא אֶת-הַתֵּבָה בְּתוֹךְ הַסּוּף, וַתִּשְׁלַח אֶת-אֲמָתָהּ וַתִּקָּחֶהָ. ו וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת-הַיֶּלֶד, וְהִנֵּה-נַעַר בֹּכֶה; וַתַּחְמֹל עָלָיו--וַתֹּאמֶר, מִיַּלְדֵי הָעִבְרִים זֶה. ז וַתֹּאמֶר אֲחֹתוֹ, אֶל-בַּת-פַּרְעֹה, הַאֵלֵךְ וְקָרָאתִי לָךְ אִשָּׁה מֵינֶקֶת, מִן הָעִבְרִיֹּת; וְתֵינִק לָךְ, אֶת-הַיָּלֶד. ח וַתֹּאמֶר-לָהּ בַּת-פַּרְעֹה, לֵכִי; וַתֵּלֶךְ, הָעַלְמָה, וַתִּקְרָא, אֶת-אֵם הַיָּלֶד. ט וַתֹּאמֶר לָהּ בַּת-פַּרְעֹה, הֵילִיכִי אֶת-הַיֶּלֶד הַזֶּה וְהֵינִקִהוּ לִי, וַאֲנִי, אֶתֵּן אֶת-שְׂכָרֵךְ; וַתִּקַּח הָאִשָּׁה הַיֶּלֶד, וַתְּנִיקֵהוּ. י וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד, וַתְּבִאֵהוּ לְבַת-פַּרְעֹה, וַיְהִי-לָהּ, לְבֵן; וַתִּקְרָא שְׁמוֹ, מֹשֶׁה, וַתֹּאמֶר, כִּי מִן-הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ"
שמות ב'
ואולי צריך היה לשאול "מה נשנה?"