Ferhat Özgür

התערוכה "חוות החיות"  שהוצגה ב- The Pill Gallery, Istanbul מתכתבת עם ספרו של ג'ורג' ארוול, חוות החיות. תזכורת מהויקי: "הספר הוא אלגוריה וסאטירה על המשטר הקומוניסטי בברית המועצות, ועל מעמדו של היחיד, זכויותיו ויחסיו החברתיים בתוך המשטר. הספר מספר על קבוצת חיות בחווה באנגליה שיש לה חזון - להפוך מ"עם משועבד" ל"עם חופשי" - ומוציאה אותו לפועל. בדרכן של החיות עומדים מכשולים וקשיים רבים, אך לבסוף הן מתגברות על קשייהן. הבעיה היחידה היא שמנהיגי המרד מנצלים את חוסר הביטחון של החיות לטובתם, ובהדרגה הופכים את עצמם לעריצי השלטון החדש, בלי שהחיות תתנגדנה לכך."



פרהט אוזגור הוא אמן עכשוי יליד 1965 באנקרה. למד אמנות באוניברסיטת גאזי בתחום הציור והפך למורה לציור באוניברסיטת הכטאפה. הוא עובד במדיות מגוונות: ציור, צילום, וידאו והצבות. הנושאים בהם הוא עוסק שאובים מעולמות העניין שלו הסוציולוגיה, הפוליטיקה והתרבות המאפיינים את התקופה והאזור הגיאוגרפי בו הוא חיי. [תרגום חופשי מתוך TCH]. על פי רשימת התערוכות שלו אוזגור הוא אמן פורה המתחזק גם אתר ובו גם בלוג אישי - www.ferhatozgur.com













בתוך חלל הגלריה הלבן מאחורי קיר שעליו גדר חומה, כזו המגבילה תנועתם של בעלי חיים, הציב אוזגור חיות מגוונות ובראשן הכלב הענק והמאיים. כל החיות נבנו מחתיכות עץ ישנות צבועות אפור שנראו בתחילה כמו חלקים מדק שפורק אך לא כן הוא. המפתח להבנה היה טמון במגדל ארגזים שהוצב בחלל, מגודר אף הוא. מגדל של ארגזי עץ ששימשו את הממשל לתיקיות אוכלוסין. ארגזי העץ ששימשו שנים רבות, הוחלפו בארגזי פלסטיק שקופים[ ?IKEA] הושלכו כאשפה שאין לה דורש, נמצאו ונאספו ע"י האמן.






*





 
את הארגזים שאסף פרק לשברי עץ גסים [כמו שמהפכות "מפרקות" מצבים כדי ליצר מציאות חדשה] ומהם נבנו כל פסלי החיות בתערוכה. על הקירות נתלו ציורים של חיות נוספות, כולן ראלסטיות רק למחצה ונראות כמו קיפולי אורגמי [גם הפסלים], בליווי ציטטות מצמררות מהטקסט.







"ראיתי ילד קטן, אולי בן עשר, מוביל סוס ומצליף בו בשוט. פתאום הבנתי שלמעשה בני-אדם מנצלים חיות באותו אופן שהעשירים מנצלים את מעמד הפועלים. המשכתי לנתח את התיאוריה המרקסיסטית מנקודת-המבט של החיות. עבורם, היה ברור כי התפיסה של המאבק בין המעמדות הייתה אשליה גמורה, היות שכל עוד מדובר בניצול חיות, כל בני האדם מאוחדים נגדן. המאבק האמיתי הוא בין בני-אדם לחיות. מנקודת-מבט זו, לא היה קשה לפתח את הסיפור." ג'ורג' ארוול מתוך ההקדמה לספר [ממאמר של ד"ר נעמה הראל]

11.2017 הביאנלה השישית לאמנות באיסטנבול
           * לקריאה נוספת מצורפת ההודעה לעיתונות שהפיצה הגלריה
           * עוד צילומים מהתערוכה, בגלריה
לראש הדף
קישור חיצוני
גלריה
תגובות
שם:
כתובת מייל:
captcha
לשליחת טלגרמה